Nyertes ERASMUS+ KA121 felnőttképzési projektünk összefoglalója
Iskolánk 7 tanára (Kollár Aliz, Mázsár Csilla, Lehoczki Anikó, Hrubi Judit, Andrew James Tyler, Dávid Zsuzsanna, Mihalovicsné Vajda Tímea Judit), technikai dolgozói (Blázsev Blanka, Kovács Vivien) és vezetősége (Szabó Kitti, Borsos Kira) 2023-ban újabb képzéseken vehettek részt, melynek célja a digitális kompetencia, üzleti nyelvoktatás fejlesztése és külföldi felnőttképző intézmények megfigyelése volt. 2023-ban iskolánk akkreditációt nyert, melynek eredményeképpen iskolánk tanárai, dolgozói öt éven keresztül vehetnek részt külföldi kurzusokon és folytathatnak hospitálási tevékenységet külföldi nyelviskolákban. 2023-ban nyelviskolánk a korábban említettek megvalósításához 46651 euró támogatásban részesült.
A megvalósítási tevékenységek:
- 21. századi oktatás és tanítási készségek alkalmazása a következő generációkra: Szabó Kitti - Görögország
- Mindfulness and Meditation, Well-being at school and life: Kovács Vivien - Spanyolország
- Iskolalátogatás az EOI nyelviskolában: Szabó Kitti - Spanyolország
- Collaboration, Teamwork & Teambuilding: Create stronger bonds in your classroom: Szabó Kitti - Aruba
- Job shadowing: Mázsár Csilla - Málta
- Microsoft for Education: Powerful Tools to Create, Share and Inspire: Mázsár Csilla - Olaszország
- Job shadowing: Kollár Aliz - Málta
- Tablets and smart phones: Lehoczki Anikó - Olaszország
- Job shadowing: Mázsár Csilla - Antalya
- Cultural Diversity-Digital Transformation: Mázsár Csilla - Guadeloupe
- Job shadowing: Hrubi Judit - Tenerife
- Using Technology in the Classroom: Andrew James Tyler - Horvátország
- Introduction to the Finnish Education Model: Dávid Zsuzsanna - Finnország
- The best Social Media and Web Solutions for your Classroom: Dávid Zsuzsanna - Németország
- Job shadowing: Dávid Zsuzsanna - Spanyolország
- Emotional Intelligence: identify, harness & manage emotions: Borsos Kira - Csehország
- Classroom Management Solutions for Teachers: New Methodologies, Effective Motivation, Cooperation and Evaluation Strategies: Kollár Aliz - Spanyolország
- ICT in the Classroom: Innovative Tools to Facilitate Students Learning, Collaboration and Creativity: Mihalovicsné Vajda Tímea Judit - Franciaország
- Make Technology your friend: Mihalovicsné Vajda Tímea Judit - Málta
Név: Dávid Zsuzsanna
Projekt: Job shadowing, EOI Rivas-Vaciamadrid
Helyszín: Madrid, Spanyolország
Időpont: 2023. február 2-11.
A Bristol Nyelviskola sikeres Erasmus+ pályázatának köszönhetően részt vehettem egy job shadowing programon Madridban. A program által lehetőségem nyílt betekintést nyerni az EOI Rivas Vaciamadrid államilag finanszírozott nyelviskola működésébe, valamint online és jelenléti órákat látogattam mind az iskola Rivas Vaciamadridi mind az Arganda del Rey-i telephelyén. Az órákon megfigyelhettem az alkalmazott oktatási módszereket és mini interjúkat készítettem a tanulókkal. Feltérképeztem a diákok nyelvtanulási motivációját és céljaikat. Lehetőségem nyílt az iskola vezetőjével és a nyelvtanárokkal is beszélgetni arról, hogy milyennek találják a spanyol nyelviskolai rendszert, milyen motivációkkal és célokkal érkeznek a tanulóik és milyen arányban tudják megtartani tanulóikat a következő kurzusokra. Tapasztalatot cseréltünk a magyar és a spanyol nyelviskolák helyzetéről, a tanárok feladatairól, nehézségeiről és problémamegoldó stratégiáiról.
A job shadowing által megismerhettem a spanyol állami nyelviskolák működését. Megtudtam, hogy a diákok kedvezményes tandíj ellenében tanulhatnak nyelveket. A tandíj nagy részét az állam finanszírozza, viszont a tanulóknak a tanfolyam végén sikeres vizsgát kell tenniük. A vizsga szintjei megfelelnek a CEFR keretrendszerének, a vizsga feladatok központilag kerülnek összeállításra. A tanfolyamokra bárki jelentkezhet és szabad férőhely függvényében szintfelmérő megírását követően kerülhetnek be a diákok a csoportokba.
Az iskola a covid miatti lezárások ideje alatt online folytatta működését, és a pandémia lecsengésével továbbra is biztosítottak online tanulási lehetőséget a diákoknak. Jelenleg az iskola online, jelenléti és „blended” (vegyes) formában is kínál tanfolyamokat. Az iskola vezetőjének elmondása szerint az online oktatási forma fenntartása segített növelni a diákok létszámát és ma már az ország számos távoli területéről vannak tanulóik. A rugalmas tanulási lehetőség kedvez azoknak is, akik a munkavégzésük helye vagy a munkájuk időbeosztása miatt nem tudnának részt venni jelenléti órákon.
A tanfolyamok egy tanévig tartanak, a diákok az egész éves tandíj rájuk eső részét előre fizetik. A Rivas-Vaciamadridi nyelviskola nagyrészt online hirdetésilehetőségeket használ, helyszínekre már nemmennek ki új diákokat toborozni. A hirdetéseket az Arganda del Rey-i telephellyel közösen szervezik. Az iskola aktívan használja kommunikációra, illetve hirdetésekre a social media felületeket. A diákok nagyrészt azért járnak az iskola által kínált tanfolyamokra, mert a karrierjük továbbépítéséhez sikeres nyelvvizsga bizonyítványra van szükségük. Ezen felül számos diák azért jár nyelvórákra, hogy könnyebben tudjon kommunikálni a külföldi utazásai során és vannak olyan diákok is, akik csak azért járnak órákra, mert szeretnek tanulni, élvezik a nyelvtanulást.
Összességében nagyon hasznosnak találtam a job shadowing programot. Számos információval gazdagodtam, új inspirációkat kaptam az óralátogatások alkalmával, tapasztalatot cserélhettem a nyelvtanárokkal és a kulturális programnak köszönhetően lehetőségem nyílt megnézni Madridot és Toledot, valamint az iskola tanáraival közös ebéden megkóstolhattam a helyi ételeket is.
Név: Szabó Kitti
Tanfolyam: 21. századi oktatás és tanítási készségek alkalmazása a következő generációkra
Helyszín: Rodosz
Dátum: 2023. július 17-21.
A Motivated Learning for Everyone képző által kínált kurzuson Rodoszon vettem részt, ahol a fő hangsúly a kritikai gondolkodásra, kollaborációra, kommunikációra és kreativitásra helyeződött. Digitális módszereket használva aPadlet applikáción keresztül folyt a tanfolyam, melyhez a résztvevők a mobiltelefonjukon keresztül feladatokat is kaptak. A 4 K képesség 7 K-ra bővült, mivel már az információs, média és technológiai műveltség is ezekhez a kompetenciákhoz tartozik, melyek fejlesztése a pedagógus feladata. Játékos feladatok, mint például a helyi kulturális örökségek a múzeumban egy goosechase nevű applikáción adott instrukciókon keresztül történtek, mely program alkalmazható akár az iskola vagy egy új tankönyv felfedeztetésére is. Szó esett a SEL mint szociális érzelmi tanulásról is, amely a tanulók emocionális megközelítésében segít. A játék, mint eszköz alkalmazása tanórán csökkenti a diákok stressz szintjét.
A fruit salad egy körben ülő tanulók mozgásos feladata, amikor a középen álló az előre kiosztott angol szavak után mond kettőt és azoknak helyet kell cserélni, de természetesen egy székkel kevesebb van, így a leglassúbb fog állva maradni.
The sun shines on everyone who…egy variációja az előzőnek, ahol olyan mondatokat kell mondani, amit meg szeretnénk tudni a másikról, vagy már tudunk róluk, így kiváló ismerkedési játék.
A kritikai gondolkodás fejlesztésére a See, Think, Wonder módszer alkalmazási lehetőségét ismerhettük meg, ahol ezekre kell választ adni például egy képleírás feladat esetén, ami sokszor jelent problémát a szóbeli vizsgákon.A kollaborációt csapatmunkával gyakorolhattuk a kincskeresés játék során, ahol problémákat kellett megoldani kreativitás alkalmazásával.
Az egész tréning felépítése és a tanult technikák közelebb hozták a résztvevőket a mai kor tanulóihoz, friss tudást adtak, melyet be tudunk építeni a tanítási eszköztárunkba.
Név: Dávid Zsuzsanna
Projekt: The Best Social Media and Web Solutions for your Classroom
Helyszín: Berlin, Németország
Időpont: 2023. július 17 – július 22.
A Bristol Nyelviskola által elnyert Erasmus+ pályázatán keresztül lehetőségem nyílt részt venni egy egyhetes képzésen Berlinben. Az angol nyelvű „The Best Social Media and Web Solutions for your Classroom” című tanfolyam olyan tanárok számára került meghirdetésre, akik a közösségi média, illetve különböző online megoldások segítségével szeretnék az óráikat érdekesebbé, illetve még inkább motiválóvá tenni a diákok számára.
A Europass Teacher Academy által szervezett tanfolyamon, amelyet a török-holland származású Demi Leyla van Zelst vezetett, 7 résztvevő volt 5 különböző országból (Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Portugália és Magyarország). A csoportmunkák során a résztvevők megosztották egymással a digitális oktatási platformok, valamint a közösségi média oktatási célú használatával szerzett tapasztalataikat, valamint a helyi szabályozásokat. Némelyik országban szigorúbb szabályozás vonatkozik az IKT eszközök iskolai használatára, más országokban viszont – mint például Magyarországon is - lényegesen kevesebb a kötöttség, a tanárok szabadabban használhatnak fel az óráikon internetes tartalmakat. A közösségi média oktatási célú használata viszont inkább a felnőttoktatásra korlátozódik. Mivel a Bristol Nyelviskolában nagyrészt felnőtt csoportokat tanítok, rengeteg hasznos ötlettel gazdagodtam a képzés alatt, amelyek közül sokat már ki is próbálhattam munkám során.
Hasznosnak találtam a különböző országokból érkezett tanárok tapasztalatait is. Többen használják munkájuk során például a Canva applikációt, amelynek a kurzus folyamán még több funkcióját kipróbálhattuk. Más hasonló kollaboratív eszközökkel is megismerkedtünk, mint például a Prezi, a Slido, a Miro valamint a Padlet. Készítettünk TikTok és YouTube videót oktatási céllal és kipróbáltuk, hogy milyen módon tudjuk felhasználni az óráinkon az Instagramot. Az EdPuzzle segítségével videó alapú tananyagot készítettünk, valamint megismerkedtünk a Google Classroom-mal is kompatibilis Nearpod applikációval, amelynek segítségével interaktív leckéket lehet létrehozni és megosztani azokat a diákokkal.
A tanfolyam során betekintést nyerhettünk más országok kultúrájába és oktatási rendszerébe, valamint játékos feladatok segítségével megismerhettünk néhány érdekességet Németországgal, illetve Berlinnel kapcsolatban. A kulturális program keretén belül idegenvezetésen vehettünk részt Berlin belvárosában, amely során megtekinthettük a város fontosabb nevezetességeit és megismerhettük azok történetét is.
Azért választottam ezt a kurzust, mert fontosnak tartom a kollaboratív digitális eszközök és platformok használatát, amely tapasztalatom szerint növeli a diákok motivációját és megkönnyíti a tanórán kívüli tanulást. A program során megismert digitális alkalmazásokat nagyon hasznosnak találtam, munkám során többet is aktívan használok közülük. A tanulók pozitívan fogadták az újdonságokat, amelyek színesebbé és inkluzívabbá teszik az órákat, megkönnyítik a tanulást, valamint az otthoni egyéni felkészülést.
A képzés ideje alatt sok új ötlettel gazdagodtam és nagyszerű embereket ismerhettem meg, valamint betekintést nyerhettem más országok kultúrájába és oktatási rendszerébe is.
Név: Kollár Aliz
Project : Job Shadowing
Helyszín: Málta, Saint Paul’s Bay
Időpont: 2023. július 24. - 2023. augusztus 4.
Az alábbi beszámoló a BELS Nyelviskolában töltött job shadowing project tapasztalatait foglalja össze, Máltán, Saint Paul’s Bay szívében. A program a Bristol Nyelviskola Erasmus + nyertes ösztöndíja révén valósulhatott meg. Véleményem szerint, az a lehetőség, hogy hospitálni tudtam más európai ország nyelviskolájában, rendkívül hasznos mind módszertani, szakmai, nyelvi készségeim fejlődésében, valamint segítséget és ötleteket nyújt abban is, hogyan lehet hatékonyan tanfolyamokat szervezni. Legszembetűnőbb számomra a rengeteg diák és felnőtt volt, akik különböző hosszúságú tanfolyamokon vettek, vesznek részt. A képzési idő 1 héttől akár 1 évig is kitolódhat. A tanfolyamokon részt vevőket megkérdezve azért választják fő tanulási helyszínként Máltát, mert a tanórák után anyanyelvi környezetben, valós élethelyzetben gyakorolhatják a tanultakat, így tovább fejlődik a kommunikációs készségük. Mivel a képzések nem ölelnek fel egy teljes napot, a nyaralásra, pihenésre is marad idő a résztvevőknek.
A nyelviskola modern épületben működik, mindössze egy kőhajításnyira a tengerparttól. Az intézményben 14 modern, légkondícionált tanterem van, wifi és interaktív táblák is rendelkezésre állnak ahhoz, hogy magas szintű képzést nyújtsanak a diákoknak és felnőtteknek egyaránt. Tankönyvekben a National Geographic különböző szintjeit használják, kiegészítve különböző játékos, érdekes, valamint online elérhető feladatokkal.
A jelentkezés feltétele ahttps://belsmalta.com/weboldalon elérhető online angol teszt kitöltése, melyre 60 percük van. A képzés ára is ezen az oldalon kikalkulálható, a tanfolyam hossza és a szállás függvényében. Megszállni hotelekben, tanulói szállásokon, de családoknál is lehet.
Az első nap a nyelviskola vezetője, Arianna Muscat volt segítségemre, aki betekintést nyújtott a képzések felépítésébe, a nyelviskola rendszerébe és abba, hogyan tudnak támogatásokat szerezni a működtetéshez.
A tanfolyamok rendszerének felépítésében számomra voltak újdonságok, melyeket rendkívül hasznosnak tartottam. Ilyen a családi angol nyelvoktatás, amikor a szülő és gyermekei egy időben tanulnak a nyelviskolában, természetesen a szintjüknek megfelelő csoportban.
A következő csoportok óráira nyerhettem betekintést, bővítve módszertani és nyelvi készségeimet:
- Young learner (6-14 évesek)
- Adult course
- Young adults (16-17 évesek)
- Junior Classes (10-16 évesek)
- Conversational classes
- Business
- Individual classes
A képzések délelőtti és délutáni időkeretben folynak. A legelső óra 9 órakor kezdődik, a legutolsó 17.45-kor fejeződik be.
A csoportok létszáma az ELT Council által szabályozva van. A legkevesebb 8 fő lehet egy csoportban, Junior Classes órákon 15 fő lehet, a többi képzésen pedig 12.
A kurzusok végén tesztet kell írniuk és Certificate of attendance-t kapnak a részvételről.
A tanfolyamokat különböző országokból érkező tanárok tartják. 15 állandó oktató, 4 fő, aki csak nyári kurzusokon tanít és 4 fő beugró. Akkor taníthatnak a nyelviskolában, ha TEFL, CELTA vagy DIPTESOL végzettséggel rendelkeznek. Szükség van egy SEPTT (speaking exam) és ELT permit-re is ahhoz, hogy oktathassanak. A nyelviskola működését is az ELT council szabályozza és ellenőrzi, valamint támogatást is tőlük kapnak. Ahogyan már említettem, kommunikációra épülő nyelvoktatás zajlik, a nyelvtan elsajátítása és oktatása nem fő cél, néhány feladatot oldanak meg, főként önállóan. A tanórák nagy része csoportos vagy páros munkában zajlik. A feladatok ellenőrzése is először párban történik, majd frontálisan.
Egy-egy kurzus napi 4 tanórából áll, hasonlóan, mint nálunk, rövid szünettel a felénél. Szabadidős programokat, kirándulásokat is szerveznek a tanulók számára, ez a különböző nemzetiségű résztvevők kulturális fejlődését is szolgálja, egymás iránti elfogadást és tiszteletet is erősíti.
Összességében a Bels Nyelviskola Máltán egy modern és kényelmes környezetben kínál magas színvonalú nyelvtanulási lehetőséget. A helyszín, a széleskörű képzési lehetőségek és a szabadidős programok lehetővé teszik a diákok számára, hogy egy élménydús és hatékony nyelvtanulási folyamat részesei legyenek. Málta pedig lenyűgöző helyszínként szolgál mindehhez.
Név: Lehoczki Anikó
Tanfolyam: Tabletek és okostelefonok
Helyszín, időpont: 2023. augusztusában lehetőségem nyílt részt venni a firenzei székhelyű Europass Language School szervezésében a Tabletek és Okostelefonok: Mobileszközök használata oktatási célból elnevezésű kurzuson, amelyet az olaszországi Firenzében tartottak meg.
A tanfolyam során nagyon sok hasznos ismeretre tettem szert, amelyeket elsősorban a digitális eszközök és alkalmazások használatával tudom kamatoztatni a tanóráimon.
Olyan új alkalmazásokat mutattak be a kurzus folyamán, mint pl. a Miro, Padlet és a Trello. A tanfolyam segítségével magabiztosan tudom használni és alkalmazni továbbá a Canva, a Slido és a Chat GPT appokat is és ezáltal élvezetesebb, változatosabb és hasznosabb órákat tudok tartani a nyelvtanulóink számára. Az említett alkalmazások segítségével kérdőíveket, kvízeket és többek között ún. mindmap-eket is tudok készíteni és ezáltal a nyelvórák is színesebbek lehetnek.
A tanfolyam vége felé podcast készítésére is sor került, ami számomra újdonság volt, hiszen ez volt az első alkalom, hogy ilyen jellegű feladatban részt vettem.
Szintén nagy örömmel és lelkesedéssel használtam a Google Arts & Culture alkalmazást, azon belül is a Pocket Gallery elnevezésű appot, amelynek segítségével virtuális sétát tehettem a neves múzeumokban, angol nyelvű kommentálással.
Az órák nemcsak tanulságosak voltak, hanem jó hangulatban is teltek, sikerült összebarátkoznom más EU-s országból érkezett résztvevőkkel is és tapasztalatot cserélni velük a nyelvoktatás terén.
Név: Hrubi Judit
Projekt: Job Shadowing- Del Schule- Sprachschule
Helyszín: Tenerife/ Santa Cruise
Időpont: 2023. aug. 1. – 14.
A Bristol nyelviskola Erasmus+ programja keretében „Job Shadowing”-ot végeztem Canta Cruise de Tenerifén a Del Schule Nyelviskolában. A 14 napos hospitálás alatt betekintést nyertem az ottani oktatási rendszerbe, illetve a nyelviskola sokrétű tevékenységébe. Nyár révén az iskolában nyári tábor volt, a gyermekekkel együtt én is részt vettem a mindennapokban, sőt egy napot én tartottam nekik.
Az iskola vezetője Jackline Knopps, aki német származású és szívügyének tekinti az ott élő tanulók idegennyelvi oktatását, amit nem az iskolai keretek között végeznek, hanem a délután folyamán minden nap csak az adott idegennyelven. A német nyelv mellett angolt és franciát is választhatnak a tanulók, akik egész tanévre leszerződnek az iskolába.
A tanulók tanítását az 21. századhoz igazítva mindinkább a digitális technikára alapozzák. Erre kijelölt informatikusuk is van, aki folyamatosan programokat ír, vagy keres az adott témában. Rengeteg anyagot, programot, digitális oldalakat ismertem meg, amiken keresztül játékosan sajátítják el a gyerekek az idegennyelvet. Megismerkedtem az ottani oktatási rendszerrel és nyelvtanítással is.
Partnerkapcsolatot alakítottam ki más nyelviskolákkal is.
Ezenkívül megismerkedtem az itt élők kultúrájával is, valamint a csodaszép országgal, amikre a délutáni kirándulások alkalmával került sor.
Name: Andrew James Tyler
Course:Using Technology in the Classroom
Date: 20/08/2023 - 26/08/2023
Ustanova za obrazovanje odraslih Maksima
We learned about using AI to enhance the learning experience, how to design simple websites using a variety of applications and how to build higher level presentations using advanced web platforms. We also gained practical experience of creating digital media - a team exercise which involved making a short video. Later in the week we learned about e-learning and blended learning and how to use multimedia in the classroom using tools such as Adobe Express, Kizoa, Vanva Word Art and many others. The final day involved using the Augmented Reality app Immersal and QR codes to create an interactive outdoor experience.
My knowledge before this trip was mainly confined to 'traditional' IT tools such as Powerpoint. This mobility has shown me the huge range of other apps now available such as AI, Plickers, Word Art, Canva etc. I am now much more competent and confident in using all of these tools. I was particularly pleased with how simple they are to use - I'm 54 years old and not very IT savvy. Designing interactive presentations and websites was very useful, as was the introduction of AI into the learning experience. I now appreciate that it is an incredible opportunity, not something to be afraid of. I have been able to update nearly all of my traditional paper-based tasks to digital platforms, much to the delight of my students.
I found the course incredibly useful. Not only were the sessions well-prepared and interesting, but the teachers were highly motivated, positive and enthusiastic. I can honestly say I have no negative feedback to give. An excellent course.
Név: Mihalovicsné Vajda Tímea Judit
Projekt: Make Technology your friend
Helyszín: St. Julians, Málta
Időpont: 2023. október 28.-november 3.
Az EDU2GROW Association portugál szervezet 7 napostovábbképzésén vettem részt St. Juliansban, Máltán Erasmus+ pályázat keretében, a Bristol nyelviskola jóvoltából. A tanfolyam témája: „Make technology your friend”, azaz tedd a technológiát a barátoddá. Ahogyan a címe is utal rá, a képzésen digitális alkalmazásokat ismertünk meg. Online együttműködési felületek használatát sajátítottuk el és gyakoroltuk, valamint a napjainkban egyre nagyobb teret hódító mesterséges intelligencia számos alkalmazását mutatták be és próbáltuk ki ezeket.
A képzés nagy részben gyakorlati volt, minden alkalmazás ismertetése, majd próbálgatása után kaptunk egy több lépésből álló feladatot, melyet önállóan kellet megoldanunk, majd meg kellett osztanunk a kurzusvezetővel. Nagyon tetszett, hogy ezeket a feladatokat - a magas csoportlétszám ellenére- a vezető minden egyes résztvevő esetében ellenőrizte, értékelte. Így saját bőrünkön tapasztaltuk meg, milyen érzés a diákoknak új, ismeretlen dolgokat első ízben kipróbálni és hogy mennyire fontos és bátorító a személyes visszajelzés.
Ismerkedő, ráhangoló, feszültség- oldó játékokkal kezdtük a heti programot. Nagyon tetszett az egyik ilyen feladat, amikor mindannyiunknak le kellett írnia egy-egy cetlire az elvárásainkat, félelmeinket és hogy mi személy szerint mivel járulunk hozzá a program sikeréhez. Ezután ezeket a név nélkül összegyűlt cetliket kiragasztottuk egy mindenki számára látható felületre, majd a csoportvezető felolvasta, elemeztük ezeket.
A konkrét szakmai munka során először a Google drive, mint online kollaborációs tér lehetőségeit mutatták be; a hét hátralévő részében ezen a felületen dolgoztunk, ide töltöttük fel a munkáinkat, fotókat. Ezután megismertük és megtanultuk a Kahoot, Quizziz, Edshelf, Canva, Genially, Plickers, Adobe Firefly, Learningapps, Whiteboard és számos egyéb alkalmazást, valamint a Light Cut video készítő programot. A digitális alkalmazások ismertetésén túl nagy hangsúlyt fektettek a szervezők arra, hogy a résztvevők egymást, az országaik sajátságait, kultúráját, oktatási rendszerét, gasztronómiáját is megismerjék. Bemutatót kellett készítenünk ezekről és előadnunk azt, melyet egy vendéglátás követett, amikor is mindenki a saját országára jellemző ételeket mutatta be, kínálta a többieknek. Együtt tanultunk, ettünk, táncoltunk, énekeltünk.
A kurzushelyszínt is igyekeztek megismertetni velük: ellátogattunk Málta történelmi, építészeti, természeti nevezetességeihez.A kirándulás során nem csak gyönyörű természeti képződményeket csodálhattunk meg, de további összekovácsolódásra, kapcsolatépítésre, az ismeretségek, barátságok elmélyítésére, jövőbeli partnerségek szerveződésére is lehetőséget adott az egész napos kirándulás.Fakultatív jelleggel egy folklór esten is részt vehettünk, amelyen jellegzetes máltai ételeket és italokat kóstolhattunk, tánc-és népi ruha bemutatót tekinthettünk meg.
A tanfolyam során olyan innovatív, digitális eszköztárral gazdagodtam, melyek segítségével a mai generáció igényeihez illeszkedve hatékonyabban tudom tervezni a munkámat, motiválni a tanulókat; segítséget nyújthatnak ezek továbbá az otthoni tanulásban, differenciálásban.
Rendkívül kedves, segítőkész és csapatmunkában kiváló román, moldáv és lengyel kollégákat ismertem meg a tanfolyamon.
Kurzusvezetőnk, Ricardo Querido Marques – az EDU2GROW szervezet elnöke – portugál volt.
Név: Blázsev Blanka
Projekt: Survival Skills for Admin Staff
Helyszín: St. Pau1’s Bay, Málta
Időpont: 2023. október 30. – november 3.
A Bristol nyelviskola Erasmus programján keresztül egy 5 napos angol nyelven zajló továbbképzésen vettem részt Máltán. A kurzus megnevezése a következő volt: Survival Skills for Admin Staff.
A kurzusra azért jelentkeztem, mert szerettem volna fejleszteni az adminisztrációs munkámhoz kapcsolódó készségeimet, illetve a kommunikációmat. Az órák során különböző Quizeket töltöttünk ki, fejlesztettük kommunikációnkat azzal, hogy párosan különböző szituációkat kellett megoldanunk, amik a munkánk során bármikor előfordulhatnak.
Az elméleti órák mellett megismerhettem Málta nevezetességeit, kultúráját külsős programok alkalmával, amelyről prezentációt is kellett készítenem a következő órára.
A 30 órás képzés alatt megismertük egymást, a különböző iskolákat, országokat illetve azt, hogy hogyan működnek más intézmények.
A kurzuson új embereket ismerhettem meg, illetve új barátságokat köttettem, az órák során rengeteg olyan dolgot tanultam, amivel a kommuikációs készségem és problémamegoldási készségem egyaránt fejlődött, ezáltal munkámban is fejlődtem.
Összességében nagyon hasznosnak találtam a programot emellett életre szóló élményekkel gazdagodtam.
Név: Mázsár Csilla
Projekt: Microsoft for Education: Powerful Tools to Create, Share and Inspire
Helyszín: Firenze, Olaszország
Időpont: 2023. október 30. - 2023. november 4.
A Bristol Nyelviskola Erasmus+ ösztöndíja keretében egy egyhetes kurzuson vettem részt Firenzében 2023. október 30-tól november 4-ig. A kurzus megnevezése a következő volt: Microsoft for Education: Powerful Tools to Create, Share and Inspire, vagyis Microsoft az oktatásért: hatékony eszközök az alkotáshoz, megosztáshoz és ösztönzéshez. A tanfolyamon 8 tanár/nő négy országból (Spanyolország, Litvánia, Norvégia és Magyarország) képviseltette magát. A kurzus vezetője Raquel López Hernandez volt, aki tapasztalt angoltanárként és EdTech trénerként tart továbbképzéseket tanároknak a firenzei Europass Teacher Academy munkatársaként. Korábban tíz évig általános iskolában tanított angolt Spanyolországban.
A 30 órás kurzus során láttuk, hogy a Microsoft 365 eszközök használata az angolórákon hogyan járul hozzá a jobb és élvezetesebb tanulási környezethez. A kurzus során a Microsoft család legrelevánsabb programjaival foglalkoztunk, mint például a Word, PowerPoint, Excel, Sway, One Note, Teams és One Drive. Az említettek közül tanárként többet ismerünk és használunk, bár a kurzus során jobban elmélyültünk a használatukban. A Sway számomra egy ismeretlen program volt, de láttam, hogy mennyire hasznosan alkalmazható ez is az osztályteremben. Új, ismeretlen alkalmazások voltak még nekem a Nearpod, a Canva és a Flip, ezek használatával is megismerkedtünk. A Canva segítségével prezentációkat lehet készíteni, azonban a Canvában nemcsak képeket, hanem illusztrációkat, animációkat és videókat is tudunk beszúrni. A Flip használatával saját videót készítettünk Firenze központjában. Utolsó nap a mesterséges intelligencia bámulatos erejébe nyertünk betekintést, mely ma már jelen van az idegennyelv-oktatásban komoly lehetőségeket magában rejtve.
Az oktató tökéletesen átadott minden tudnivalót, amit a kurzus során el lehetett sajátítani és az órák is remek hangulatban teltek. A tanfolyam során sok új Microsoft 365 applikációt ismertem meg, amiket megtanultam használni is. Biztos vagyok benne, hogy a tanításban nagyon sokat fogom használni ezeket az újonnan megszerzett ismereteket.
Név: Borsos Kira
Tanfolyam: „Emotional Intelligence: identify, harness & manage emotions”
Helyszín: Prága, 2023. október 30.- november 3.
Amikor elhatároztam, hogy kifejezetten ezt a tanfolyamot szeretném elvégezni, tudatosult bennem az elvárásom magam felé, hogy milyen célt szeretnék elérni a tartózkodásom alatt. A Bristol School Kft. cég résztulajdonosaként, illetve képviselőjeként tudtam, hogy szükségünk van a jövőbeli Erasmus projektjeinkhez kapcsolatokra lehetőleg több európai országból is, így szerettem volna kapcsolatokat építeni. Ezen felül szerettem volna feladatokat gyűjteni, amellyel Business English diákjaink tanulmányait tudnánk segíteni.
A tanfolyam tényleges értelme az első napon már körvonalazódott számomra, amikor megismerkedtem a társaimmal, akik Európa más-más tájairól származtak, például Izlandról, Svédországból, Litvániából, Francia Polinéziáról.
A kurzus célja az érzelmi intelligencia definiálása, megismerése, illetve fejlesztése volt. Több volt a gyakorlati tananyag, páros-, vagy csoportmunkák mennyisége, mint a tényleges elméleti tananyag. Az elméleti részben pszichológiai, társadalomtudományi és kommunikációs témájú tudást vehettünk át, a gyakorlati feladatok játékosak és kreatívok voltak. Tárgyalási stratégia, eladástechnika, vita, eredményes kommunikációs stratégiai elemek mind-mind részei voltak a kurzusnak, melyek a céges képzésen az oktatási palettánkat színesíteni fogják.
Céljaimat pedig végül elértem, hiszen a kurzus további résztvevőjével az iskolán kívül is tudtam kapcsolatot tartani, ezzel elősegítve az Erasmus projektünk fejlesztését. Továbbá a játékos, ám bár gondolkodtató feladatokat tanáraink fel tudják használni nem csak a Business English-t tanuló diákjainknál, de akár a lakossági vagy nyelvvizsgára készülő tanulóinknál is, mivel a pandémia következményeként a pedagógusainknak nagy hangsúlyt kell fektetniük a diákok érzelmi szükségleteire is.
Name: Andrew James Tyler
Location: Helsinki
Date: 4/12/23 to 9/12/23
Course: The Collaborative Classroom: Teachers as Coaches, Classrooms as Teams
I learned how to transition from a traditional teaching role to a coaching role, focusing on guiding and supporting students rather than direct instruction. I gained insights into fostering effective teamwork and managing group dynamics to create a collaborative classroom environment.
The course also covered techniques for giving constructive feedback, encouraging open communication, and establishing a feedback-rich culture.
Additionally, I learned reflective and adaptive teaching practices, allowing me to continuously evaluate and adjust my methods based on student needs. Integration of technology and innovative approaches to support collaborative learning and enhance student engagement were also key components of the course.
I found the course incredibly useful. Not only were the sessions well-prepared and interesting, but the teachers were highly motivated, positive and enthusiastic. I can honestly say I have no negative feedback to give. An excellent course.
Név: Mázsár Csilla
Job shadowing
Helyszín: Manavgat, Antalya
Időpont: 2024. január 8.-2024. január 14.
A Bristol Nyelviskola Erasmus+ ösztöndíja keretében egy egyhetes job shadowing-on vettem részt a Berlin Institut-ban Manavgatban Antalyában 2024. január 8-tól 2024. január 14-ig.
A Berlin Institut egy tíz éve működő családi vállalkozás. A nyelviskolában angol, német, török, orosz és francia nyelveket oktatnak. Az angol nyelvi kurzusokat leginkább török állampolgárok látogatják, akik vagy a turizmusban tudják helyben kamatoztatni a megszerzett nyelvtudást vagy külföldön folytatják tanulmányaikat, esetleg külföldön vállalnak munkát. A1 szinttől B2 szintig szerveznek kurzusokat és nagy az igény a szakmai angolra is a turizmus miatt. Gyermekcsoportokat is gyakran indítanak óvodás kortól tinédzser korig. A tanfolyam hossza mindig a hallgatói igényen múlik.
Az iskola több szintes, hét modern interaktív táblával felszerelt légkondicionált tanteremmel rendelkezik. Összesen öt angoltanár van az intézményben, akik jól felkészült, kedves, segítőkész és barátságos szakemberek. A kommunikációra helyezik a hangsúlyt, folyamatosan próbálják a hallgatók kiejtését tökéletesíteni. Az interaktív táblát minden órán használják, különböző tanulást segítő applikációk használatával teszik érdekessé a tanulási folyamatot. Nem kurzuskönyvből tanítanak, hanem külön tanmenetük van minden csoporthoz, amit saját maguk dolgoztak ki a csoport igényeihez igazodva. A kommunikáció mellett fejlesztik a hallgatók hallásértését, olvasás- és íráskészségét. Minden szinten tanulnak nyelvtant és gyakorolják a különböző nyelvtani szerkezeteket. A szókincsfejlesztés minden órán folyamatosan jelen van. Az angoltanárok mindig minden szituációban bátorítják a diákjaikat, hogy csak angolul beszéljenek. A hallgatók élvezik a nyelviskolában töltött időt. A Berlin Institut a kurzusok mellett rendszeresen szervez mozi-, sakk- és beszélgető klubot a diákjainak.
Összességében nagyon jól éreztem magam, megismerkedtem a török kultúra jellegzetességeivel, betekintést kaptam a török iskolarendszerbe és helyi nevezetességeket is sikerült meglátogatnom. Újult erővel, feltöltődve, életre szóló élményekkel tértem haza.
Név: Dávid Zsuzsanna
Projekt: Introduction to the Finnish Education Model
Helyszín: Helsinki, Finnország
Időpont: 2024. március 4-9.
A Bristol Nyelviskola Erasmus+ programjának keretein belül lehetőségem nyílt részt venni a Europass Teacher Academy egyhetes „Introduction to the Finnish Education Model” című angol nyelvű képzésén. A tanfolyamon 11 résztvevő volt 6 különböző országból (Portugália, Spanyolország, Olaszország, Hollandia és Magyarország).
A kurzus által megismerkedhettem a finn oktatási rendszer legfontosabb elemeivel, a finn tantervvel és az iskolákban használt tanítási módszerekkel. Betekintést nyerhettem a kooperatív, illetve kollaboratív tanulás pozitívumaiba, amely többek között növeli a tanulók motivációját és részvételét a tanulási folyamatban.
A tanfolyam során meglátogattuk az Aalto University területén található Omnia Makerspace-t, ahol lehetőségünk nyílt megtekinteni a startup cégek részlegét, valamint egy kollaboratív alkotóműhelyt, ahol az egyetem hallgatói valamint a startup cégek dolgozói kísérletezhetnek, prototípusokat alkothatnak a szabadon használható számítógépekkel, robotikai eszközökkel VR szemüveggel, 3D és vinyl nyomtatóval, valamint a stúdiót is használhatják video interjú vagy bármilyen más audiovizuális produktum előállítására.
A kurzus második felében a multidiszciplináris tanulással, illetve az EdTech felhasználási lehetőségeivel ismerkedhettünk meg. Megismerhettem számos olyan oktatástechnológiai (EdTech) eszközt, amelyek növelik a tanulóközpontúságot, az inkluzivitást illetve amelyek segítségével még hatékonyabbá tehető a tanulási folyamat. A mikrovideok készítése növeli a diákok motivációját és bevonódását. A video formátumú önéletrajzok és egyéb tartalmak készítése alternatívát kínál azon diákok számára, akiknek nehézségeik vannak az írásbeli feladatokkal, valamint lehetőséget nyújtanak a diákoknak, hogy olyan önéletrajzot készítsenek, amely megfelel a modern kihívásoknak, mivel egyre több munkáltató kér már video önéletrajzot a jelentkezőktől.A VR/AR eszközök szintén jól használhatók a nyelvoktatásban is. A Google 3D VR segítségével például virtuális kirándulást lehet tenni a célországba vagy bármilyen más valóságos helyszínre, amelyet fel lehet használni a célnyelvi kultúra megismertetésére vagy beszédhelyzetek gyakorlására. Kipróbálhattam néhány olyan applikációt is, amely az inkluzivitást támogatja. A Helperbird egy letölthető böngésző kiterjesztés, amely több módon tud segítséget nyújtani a diszlexiás diákoknak. A kiterjesztés segítségével a böngészőben módosítani lehet a szöveg betűtípusát, a betűméretet, a szóközöket, lehet sorvezetőt használni vagy be lehet úgy is állítani a felületet, hogy mindig csak az éppen olvasott néhány sor háttere legyen fehér, a többi szürküljön el. Lehet használni szövegfelolvasást, hang alapú gépelést, automatikus jegyzet- készítést, a hirdetések, gif-ek, popupok eltávolítása pedig a figyelemzavarral küzdő diákokat is segíti. Elérhető még ezen túl szövegfordítás is, amely a nyelvi akadályokba ütköző tanulókat támogatja.
Látogatást tettünk az Oodi könyvtárban is, amely nem pusztán egy könyvtár, hanem közösségi térként, valamint bárki számára ingyenesen elérhető alkotóműhelyként is funkcionál. Könyvtár kártyával lehetősége van bárkinek ingyenesen 3D nyomtatót, lézer gravírozót, varrógépet, konyhát, hangszert vagy akár komplett stúdiót használni, be lehet ülni bármelyik mini irodába tanulni, megbeszélést tartani, vagy a közösségi tereket igénybe venni.
A kurzus zárásaként részt vettem egy idegenvezető által vezetett csoportos kiránduláson Helsinki Seurasaari skanzen szigetén. A tanfolyam jól megtervezett és kivitelezett volt. Nagyon hasznosnak éreztem a képzést, amely által megismerhettem a finn oktatási rendszer alappilléreit, valamint megismerkedhettem néhány kollaboratív, illetve tanulóközpontú módszerrel, valamint betekintést nyerhettem más országok oktatási rendszerébe, kultúrájába, szokásaiba. Az egyhetes képzés során új kapcsolatokkal, ötletekkel és élményekkel gazdagodtam.
Név: Kovács Vivien
Projekt: Mindfulness and Meditation, Well-being at school and life
Helyszín: Alicante, Spanyolország
Időpont: 2024. március 17-23.
A Bristol Nyelviskola Erasmus programjának köszönhetően egy 7 napos angol nyelven zajló tanfolyamon vettem részt Alicantéban, Spanyolországban. A kurzus a Mindfulness and Meditation címet viselte, a fő téma a mentális egészség fenntartása volt magánéletben és az iskolai lét keretein belül. A tanfolyamon 3 ország tanárai képviseltették magukat (Szlovénia, Franciaország, Magyarország). A tanfolyamot Ángel Gellardo López tartotta, aki a kurzus egyik megalkotója és azóta is folyamatos tanára. Spanyolországon kívül Izlandon tart folyamatos képzéseket.
A mai világban különösen fontosnak tartom a mentális egészséget, mind a tanárok életében, mind a diákokéban. Szerettem volna átfogóbb tudást szerezni a témában, illetve hasznos és új tudásokat elsajátítani. Úgy érzem ez maximálisan sikerült is, Ángel a 7 nap alatt rengeteg mindent tanított nekünk. A kurzus fő fókusza a tudatosság volt, azon belül is a pillanatnyilag észlelhető belső és külső tapasztalatok tudatosítása a mindennapi életben. Megtanultunk kicsit lassítani, jobban fókuszálni a többi embertársunkra hallgatással, teljes figyelemmel. Ezen kívül rengeteg gyakorlati óránk is volt. Minden napot meditációval kezdtünk és fejeztünk be. Számomra a kedvenc meditációs gyakorlat az utolsó két reggelen volt, amikor a tengerparton kezdtünk és a tengert hallgatva lazulhattunk el mentálisan.
A legtöbb feladatot mindig közösen csináltuk, a fő fókusz az volt, hogy a diákok körében is alkalmazhatóak legyenek, legyenek kicsik vagy nagyok. Egy ilyen témában fontos volt, hogy különböző technikákat sajátítsunk el, amikkel elérhetjük, hogy a diákok a stresszes mindennapokból minimálisan feloldódjanak, esetleg a saját közösségüket jobban megismerjék. Délutánonként lehetőségünk volt különböző programokon részt venni, városnézésen helyi tippekkel, vagy a híres Paella elkészítését sajátíthattuk el. Örülök, hogy lehetőségem volt részt venni a tanfolyamon, mert rengeteget tanultam, a kis létszámnak köszönhetően pedig nagyon családias hangulat volt, jobban megismertük egymást. Hatalmas élményekkel és új barátságokkal tértem haza.
Név: Mázsár Csilla
Projekt: Cultural Diversity-Digital Transformation
Helyszín: Le Gosier, Guadeloupe
Időpont: 2024. március 24.- 2024. március 30.
A Bristol Nyelviskola Erasmus+ ösztöndíja keretében egy egyhetes kurzuson vettem részt Le Gosierben 2024. március 24.-től március 30-ig. A kurzus megnevezése a következő volt: Cultural Diversity-Digital Transformation, vagyis Kulturális sokféleség-Digitális átalakulás. A tanfolyamon 18 tanár/nő két országból (Németország és Magyarország) képviseltette magát. A kurzus vezetője Cherstin Vogel volt, aki tapasztalt trénerként tíz éve tart továbbképzéseket tanároknak a németországi székhelyű Avrasmus munkatársaként.
A kurzus első napján a téma a QR-kódok szerepe az oktatásban volt, mely során láttuk, hogy a QR-kódok a tanítás során hogyan segítik a tanárokat az oktatási anyagok terjesztésében és hogy vonzó tanulási folyamatot tesznek lehetővé a diákok számára. QR-kóddal terjeszthetünk tananyagokat, például PDF-eket, Word-dokumentumokat, táblázatokat, prezentációs diákat és egyéb digitális fájlokat. A szkennelés során a tanulók letölthetik a tananyagokat telefonjukra a könnyű hozzáférés érdekében.
A kurzus második napján a mesterséges intelligencia bámulatos erejébe nyertünk betekintést, mely manapság igencsak jelen van az idegennyelv-oktatásban. Láttuk, hogy hogyan teszi a mesterséges intelligencia a pedagógusok életét könnyebbé az órára készülésben és azt, hogy mennyire komoly lehetőségeket rejt magában a nyelvórán.
A kurzus harmadik napja a TikTok-ról szólt, ugyanis a TikTok nem csak egy népszerű platform, hanem az oktatásban is segítséget nyújthat, hasznos eszköznek bizonyulhat. Sokat beszéltünk az előnyeiről és a hátrányairól is és végül arra a következtetésre jutottunk, hogy lehet közösségi médiát használni az oktatásban, csak okosan és jól kell tudni használni.
A kurzus negyedik napján a CapCut videószerkesztőről volt szó, mely egy ingyenes, többfunkciós videószerkesztő, amellyel bárki, bármit, bárhol alkothat. Könnyen használható, nem kell nagy tudással rendelkezni a használata során. A kurzus minden résztvevője készített egy saját videót, nagyon kreatív alkotások születtek.
Az ötödik napon az eTwinning program lényegébe nyertünk betekintést, mely kapcsán láttuk, hogy az eTwinning programhoz csatlakozó pedagógusok „az európai iskolák közösségének tagjává válnak és részesülhetnek az eTwinning által biztosított számtalan lehetőséggel járó előnyben.”A hatodik és egyben utolsó napon kirándultunk a híres guadeloupe-i Nemzeti Parkba. Összességében nagyon jól éreztem magam, megismerkedtem a guadeloupe-i kultúra jellegzetességeivel és helyi nevezetességeket is sikerült meglátogatnom. Újult erővel, feltöltődve, életre szóló élményekkel tértem haza.
Név: Urbán- Hrubi Judit
Projekt: Stress Relief and Well-being Startegies for Teachers
Helyszín: Róma/ Olaszország
Időpont: 2024. 03. 25. – 2024. 03. 30.
A Bristol Nyelviskola Erasmus+ programjában egy angol nyelvi továbbképzésen vettem részt Olaszország fővárosában Rómában. A tanfolyam neve volt: Stress Relief and Well-being Startegies for Teachers, vagyis stresszoldó stratégiák tanároknak.
Az 5 napos továbbképzésen 12 fő vett részt különböző országokból, mint Íroszág, Németország, Horvátország, Görögország és Magyarország.
Mivel a mai tanításban és iskolában rengeteg stressz éri mind a tanulót, mind a pedagógust, fontosnak tartottam, hogy elsajátítsak olyan technikákat, amivel elkerülhetjük az oktatásban a stresszhelyzeteket, vagy megoldhatjuk őket, hogy minél hatékonyabbá tudjuk tenni a tanítást.
A tanfolyam trénere Christine Contrada volt, aki olasz származású, de 5 éve New Yorkban élő tanár. A képzés ideje alatt csoportokra voltunk osztva, ahol az elméleti órák mellett gyakorlati órák is voltak, ahol különböző iskolai konfliktushelyzetekre különféle stresszoldó technikákat sajátítottunk el. Mindannyiunk egyéni, saját maga által alkalmazott stresszkezelő ötletet osztott meg a csoport többi tagjával is.
A délutánok folyamán lehetőségünk volt megismerkedni Róma gyönyörű nevezetességeivel, kultúrájával, kulináris világával, kirándulást tettünk a tengerhez.
A kurzus ideje alatt új kapcsolatokat kötöttem, sok használható ismerettel gazdagodtam és rengeteg élménnyel tértem haza.
Név: Mihalovicsné Vajda Tímea Judit
Projekt: ICT in the classroom: Innovative tools to facilitate Students Learning, Collaboration and creativity
Helyszín: Nizza, Franciaország
Időpont: 2024. április 1-6.
2024.04.01-06. Erasmus+ továbbképzésen vettem részt Nizzában, Franciaországban a Bristol Nyelviskola által. A kurzus szervezője az Europass Teacher Academy, oktatónk Soan Zamoun volt.
A képzés elején minden résztvevő bemutatta az országát, lakóhelyét és az intézményét. 11-en voltunk: rajtam kívül négyen Litvániából, ketten Szerbiából, hárman Németországból és egy résztvevő érkezett Görögországból.
Ezután áttekintettük a heti munka tervét és meghatároztuk a tanulási eredményeket. A konkrét szakmai tartalmat azzal kezdtük, hogy igen alaposan és érthetően átbeszéltük, mit is jelent maga az ICT fogalma, mi a szerepe és a haszna az oktatásban. Elméleti tájékoztatót kaptunk az SAMR modellről, majd a „Digitális állampolgárság” fogalmáról. Megbeszéltük, hogyan kell egy digitális alkalmazások használatára épülő tanórát lépésről lépésre megtervezni, előkészíteni, menedzselni.
Számos mobiltelefonos alkalmazást, weboldalt, teszt-és szavazó alkalmazást ismertünk meg, melyek kombinált használatával igen látványos, érdekes és eredményes digitális tanóra építhető fel. Mindezeket gyakorlatban is kipróbáltuk a tanteremben is és tantermen kívüli formában is.Ellátogattunk a város híres zoológiai parkjába, ahol növény- és állatfelismerő alkalmazások és QR kód olvasó alkalmazás segítségével kellett egy quizt megoldanunk. Egyéni – fakultatív kirándulásainkon szerzett információk, ismeretek ellenőrzéséhez is kaptunk opcionálisan kitölthető digitális teszteket, feladatsorokat, hogy ezáltal is ismerkedjünk az alkalmazásokkal felhasználói oldalról is. A program végén párban, kis csoportban készítenünk kellett egy teljes digitális óratervet szabadon választott témára építve, majd ezt prezentálnunk is kellett társainknak, akik egyrészt kipróbálták a létrehozott tesztjeinket / feladatainkat, másrészt értékelték a megalkotott tervet.
A heti munka ezen részre különösen hasznos volt, mert a héten tanult minden elméleti és a gyakorlati ismeretet alkalmaznunk kellett, továbbá együtt kellett dolgoznunk egy számunkra addig idegen kollégával.
A közös tevékenység során nem csak a tanfolyam tananyagát hasznosítottuk, de egymás napi munkájáról, környezetéről is számos hasznos dolgot megismertünk.
Szabadidőmben igyekeztem a város és a környék nevezetességeit meglátogatni, megismerni. Gyönyörű helyeken jártam.
Név: Szabó Kitti
Tanfolyam: Collaboration, Teamwork & Teambuilding: Create stronger bonds in your classroom
Helyszín: Oranjestad, Aruba
Időpont: 2024. 04. 06-12.
Az erasmuscoursescroatia szervezésében Dario Caljkusic tréner által megtartott képzésen vettem részt, mely tökéletesen illik a business célú Erasmus terveink közé. A tanfolyam során megvitattuk a német, portugál, szlovák, spanyol, lett kollégákkal, hogy melyek a 21. századi oktatás kihívásai, melyekkel szembesülünk és ezekre milyen megoldási sémák vannak a kezünkben. Szó esett arról, hogyan alakítsunk ki egy pozitív légkört az osztálytermen belül implementálva a 4 kulcs kompetenciát. A jó tanár ismérve, hogy jól tud hallgatni és nem dominálja túl a diákokat. Az önfejlődés lehetősége és fontossága is szerepelt a palettán. Szerencsénk volt együtt dolgozni az arubai főiskola diákjaival és tanáraival, bemutatták intézményüket és betekintést nyertünk az oktatási rendszerükbe, a papiamento nyelvükbe, mely lingvisztikai szempontból nyelvtanárként izgalmasnak tűnt. A mindfulness, stressz csökkentés és burnout prevenciója fontos feladat a felnőttekkel való foglalkozás során, hiszen a mindennapi élet velejárója, hogy a tanár a felnőttek lelkivilágával is kell, hogy törődjön. A kritikai gondolkodás elősegítésével is foglalkoztunk, mely a fake news világában fontosabb, mint valaha.A csoportokban való együtt gondolkodás során megismerhettük egymás kultúráját, tanulhattunk nemcsak a fantasztikus trénertől, de egymástól is.
Nagyszerű élmény volt látni Európa sokszínűségét és hatalmasságát, hogy a karibi térségben is ott vagyunk és eljuthatunk oda az Európai Unió és az Erasmus támogatásával.
Név: Kollár Aliz
Project : Classroom Management Solutions for Teachers: New Methodologies, Effective Motivation, Cooperation and Evaluation Strategies
Helyszín: Spanyolország, Barcelona
Időpont: 2024. 04.29.-2024.05.04.
Az alábbi beszámoló a Classroom Management Solutions for Teachers: New Methodologies, Effective Motivation, Cooperation and Evaluation Strategieskurzus tapasztalatait foglalja össze. Sajnos az egész világban tapasztalható, hogy a tanulók egy része mennyire alulmotivált, csak az online világban találja fel magát, azok a felületek ösztönzőleg hatnak rá. A fent említett kurzus célja az volt, hogy bemutassa gyakorló pedagógusoknak a motiváló és naprakész tantermi légkör kialakítását, valamint elkötelezettséget a tanulás irányában a legújabb eszközök és technikák használatával. Az interaktív és lebilincselő tevékenységek során megtanultuk, hogyan fokozzuk a motivációt, hogyan alakítsunk ki osztálytermi szabályokat, hogyan adjunk egyértelmű utasításokat, hogyan építsünk be páros és csoportos munkát. A tanfolyam végén a tanulók formatív és szummatív értékelésébe is betekintést nyertünk.
Az ott töltött egy hét folyamán olyan ICT eszközökkel, oldalakkal ismerkedtünk meg, melyek nemcsak tantermi, hanem más külső helyszínen, egy parkban, de egy múzeumban is remekül használhatók.
A következő online platformok megismertetése volt előtérbe helyezve:
- wakelet
- curipod
- flipped.com
- conker
- edpuzzle
- lyricstraining
- mentimeter
Az ott szerzett tudásomat megosztottam kollégáimmal, a felületeket pedig azóta is használom a tanítások során. Tapasztaltam is, hogy bármilyen életkorban szívesebben használják a nyelvtanulók ezen oktatási eszközöket, hiszen színesebbé, hatékonyabbá válik velük az oktatás folyamata.
Iskolalátogatás az EOI nyelviskolában
Helyszín: Estepona, Spanyolország
Résztvevő: Szabó Kitti
Időpont: 2024.05.06-17.
Egy Facebook Erasmus csoportban ismerkedtem meg Juan Antonio Ortiz Cantossal, aki az EOI nyelviskola igazgatója és egymás nyelviskolájának kölcsönös megismerésében egyeztünk meg. Az állami finanszírozású intézményben romániai, olasz és török felnőttképzők is ugyanekkor hospitáltak. A 11 nap során betekintést nyertünk a nyelvoktatási rendszerükbe, melyet nagymértékben az állam támogat. A diákok körülbelül 42.000 Ft-nyi euró tandíjat fizetnek egy évre, ami szeptembertől júniusig tart, heti két alkalommal 18:45-21:00 óráig, mivel munka után tudnak csak járni. A tanévet egy helyi vizsgával zárják, ahol a magyar rendszer szerinti 4 készség (olvasás, írás, beszéd és hallgatás) mellett meditálniuk is kell, ami a közvetítés készsége. Ezt írásból és olvasásból várják el tőlük.
A csoportok átlagban 8-10 főből állnak és a turizmus fellendülése, egy esetleges jobb munkahely reményében tanulják az angolt. Közülük vannak német, török anyanyelvűek is. A nyelvvizsgák közül a Cambridge és Trinity vizsgákat lehet helyileg letenni, a többire csak nagyobb városban van lehetőség. Az iskola diákjainak száma meghaladja a 750 főt, 11 főállású pedagógus (köztisztviselői státuszban) és 1 pedagógus asszisztens oktat. Az angol mellett még franciát lehet választani. A kétemeletes épület minden tanterme okos táblával van felszerelve, ami nagyban hozzájárul a digitális eszközök használatához. A szünetben sütemény és frissítő várja a tanulókat a folyosón.
Az iskola szervezésében diákokkal kísérve kirándulásokon is részt vettünk, ahol tudtunk mesélni a mi szervezetünkről és oktatási rendszerünkről. Ellátogattunk Ronda városába és Setenil de las Bodegas faluba, ahol az andalúz kultúrát láthattuk közelebbről. A nyelviskola kedvcsinálónak spanyol alap kifejezéseket tanított a látogató tanároknak, hogy megkönnyítsék a külföldi ott tartózkodásunkat.
Az intézményben tanító két angolos munkatárs június közepén fog érkezni a Bristol nyelviskolába, ahol méltó magyar vendégszeretettel fogjuk várni őket.
Job shadowing a Bristol Nyelviskolában
Az Erasmus támogatja a képző intézményeket, hogy menjenek egymáshoz jó tapasztalat cserére mely egy lehetőséget biztosít a kapcsolatok építésére is. Egy Facebook csoportban próbáltuk csábítani a kollégákat, hogy látogassanak el hozzánk illetve nyelviskolánk segítséget tud nyújtani a lebonyolításban.
Így került sor arra, hogy 3 óvónő jött hozzánk Erdélyből, Gyimesből 2024.június 17-21ig akik látogatást tettek a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjának és a Szent László ÁMK-nak az óvodájában. Kultúrprogramként bemutattuk nekik Baját, a Zsinagógát, a helyi látványosságokat, majd Budapestről utaztak haza. Tanulmányi útjuk alkalmával betekintést nyerhettek a magyarországi intézmények óvodapedagógiai módszereibe, a délutáni foglalkozásokba mint például kisállatok alkalmazása a nevelői munka során.
A Bristol Nyelviskola Erasmus projektje támogatásával jutottunk el Esteponába, Spanyolországba 2024. májusában, ahol a kapcsolati tőke eredményeként jöhettek angol szakos nyelvtanárok Magyarországra a mi nyelviskolánk által. A két kolléga a Converzum partnernyelviskolában tudott órákat látogatni és részt venni kulturális programokon, mint például néptánc tanítás. Az említett partnerintézmény látogatása során megtekinthették a hazai felnőttképzés szervezési feladatait és kihívásait is.
Név: Lehoczki Anikó
Tanfolyam:Teaching the fun way in the digital era című kurzusról
Helyszín, dátum: 2024. júliusában vettem részt az Erasmus Courses Croatia szervezésében a Teaching the fun way in the Digital Era elnevezésű kurzuson a horvátországi Splitben.
A felgyorsult 21. század által támasztott technológiai és egyéb kihívásoknak nem könnyű megfelelni, ezért is választottam ezt a kurzust, hiszen nagyon fontosnak tartom az ismeretek átadásához a támogató, pozitív és motiváló közeget.
A tanfolyam során elsajátíthattam a Plickers, a Quizlet, a Flipgrid és a Wordwall alkalmazások széleskörű használatát, többek között szabadulószobákat terveztünk a Google forms segítségével és az online térben való társasjátékok elkészítését is megtanulhattam.
A kurzus során különböző digitális eszközöket használtam, pl. laptopot, tabletet és mobiltelefont és elsajátíthattam a különféle alkalmazások, web-es platformok és tanítási technikákat.
A tanfolyam végére képessé váltam arra, hogy innovatív és korszerű módszereket alkalmazva tanítsam az angol nyelvet és ezáltal megkönnyítsem diákjaim számára a hatékony kommunikációt, az együttműködést és a kritikai gondolkodást ill. a modern digitális eszközök és alkalmazások hatékony alkalmazását a nyelvtanulás során.
Név: Borsos Kíra
Helyszín: Dublin, Írország
Projekt: Jobshadowing
Időpont: 2024. július 29-augusztus 2.
Az Atlas Language School és a Bristol Nyelviskola közti pozitív kapcsolat fenntartása, illetve tapasztalat szerzés érdekében látogattam Dublinbe, pontosabban a dél-Dublin városrészben található nyelvi központba.
Az épületben 24 nyelvi terem található, melyek tartózkodásom alatt egytől-egyig tele voltak diákokkal, így egyértelműen érezhető volt, hogy a fő szezonjukban fogadtak. Diákjaik a világ minden tájáról érkeztek, főképp gimnazistákat tanítanak, de megjelent minden korosztály. A tanulni vágyók elszállásolására két saját „hosteljükben” és az általuk ismert 400 helyi család egyikénél van lehetőség. Nyelvoktatás mellett az Atlasban az ír kultúra megismerésén van a hangsúly, így minden hónapban különböző programlehetőségéket kínálnak a tanulóknak, hétköznap délutánonként pedig klubfoglalkozásokat tartanak.
A nyelvtanfolyamok egy szóbeli teszttel kezdődnek, ezzel egészítik ki az előzetes írásbeli szintfelmérő tesztet, hogy a diákok a saját tudásuk szerinti csoportba kerüljenek. Egy nap 4 tanórát tartanak, tanítás után a tanulók szabadon válogathatnak a nyelviskola által szervezett programlehetőségekből.
A diákok egy része Erasmus támogatással, mások önköltségesen tanultak. Más tanárok továbbképzését is vállalják az általuk szervezett Erasmus kurzusok keretében.